UTVIKLING OG NYTT KONSEPT​

UTVIKLING OG NYTT KONSEPT

Med så mye som foregår om dagen, så er det nesten vanskelig å tenke at det kommer en dag i morgen. Jeg har aldri vært god på planlegging og noen ganger virker det som om jeg forviller meg når det kommer til tid. Med andre ord jeg ganske distré. Det er derfor jeg ofte blir overrasket over at jeg faktisk klarer å få gjort ferdig mine gjøremål. Når det kommer til utfordringer og hindringer jeg havner oppi, så har jeg bare vært heldig med at jeg jobber pragmatisk og overkommer det jeg må. Men nå tenker jeg at jeg muligens kunne vært foruten mange utfordringer og hindringer dersom jeg i forkant planla hva jeg faktisk ønsket å gjøre, samt hvordan jeg burde gjøre det. Altså det å jobbe mer med å skape forutsigbarhet. Ved å skrive denne bloggen har jeg på mange måter klart å samle tankene nok til at skape struktur av idéene, samt formidle de på en fornuftig måte. Dette får jeg en del hjelp av Kaja Olsen(partner in crime på FAQ by Hendrix(and Kaja). Å forklarer ting til noen som er villig til å lære er ganske givende og dette har jeg lyst til å fortsette med.

Mange av de vanlige praksisene vi har hos oss på Hendrix Hair er til først og fremst for at de skal være til hjelp for frisørene, altså de som utfører arbeidet i salongene. Men der også for lederne som har den tilleggsjobben med å administrere salongen. Dette er ikke bare viktig, men også logisk da rent regnskapsmessig, så ser man at de som utfører arbeidet utgjør den største delen av kostnadene i forhold til omsetning. Vi ser i tillegg til at med litt veiledning får våre daglig lederne en enorm vekstpotensiale. 

Hos oss får frisørene 60% av behandlingsomsetningen og resten går til alle andre kostnader og evt potensielt overskudd. Derfor har fokuset vært på å sørge for at frisørene har de mulighetene til å skape sin egen frisørhverdag. Fra administrasjon sin side, så er det en utfordring med tanke på kostnadsstyring da vi kun har 40% av omsetningen til å dekke alle kostnader. Det er med andre ord lite slingringsrom for feilmargin. Gjennom de årene vi har hatt driften av Hendrix Hair har vi i administrasjonen prøvd og feilet på mange ting slik at vi kunne lukke bort praksis som ikke fungerer. 

Driften vi har er optimalisert for å møte de utfordringene vi ser som kommer av de raske endringene i samfunnet og arbeidslivet. Disse har jeg lyst til å dele med de menneskene som ser de samme problemene vi ser. Jeg ønsker å lage en egen gruppe slik at vi får mulighet til å dele innhold spesifikt til medlemmene og at innholdet skal være etter forespørsel fra medlemmene. Dette blir et konsept jeg kommer til å forplikte med til. Og jeg tror omfanget av effekten for de som blir med på denne utviklingen vil være enormt. Nok til å snu den trenden vi har sett altfor lenge i frisørbransjen.

Legg igjen en kommentar