HVA ER DET MAN BETALER FOR?
Det er lett å tenke at frisører klarer seg da tjenestene vi tilbyr ofte koster masse penger. Uheldigvis for frisører er det vanskelig å forbli frisør da økonomi ofte ikke er på ens side i denne bransjen. Men har du noen gang tenkt over hva dine penger går til etter du har betalt for frisørtimen? Har du tenkt over hva du egentlig betaler for?
Dette gjelder kanskje i alle bransjer. Det er ofte vanskelig å vite hvor mye ting koster og det er mange ting som kan komme til å påvirke prisene når vi ser på hvordan interessentene påvirker kostnadene. Jeg kunne sikkert brukt flere timer på å forklare detaljene som utgjør de store forskjellene når det kommer til hvorfor prisene er som de er for frisørtjenester, men for deg med lite tid og kanskje til og med ikke har tenkt over prisene, så jeg skal gi deg kortversjonen. Det er store prisforskjeller i bransjen samtidig som det er store forskjeller på hvordan omsetningen fordeler seg på interessentene. Så hvis du er glad i din frisør, så burde du lese videre. For nå skal jeg vise deg forskjellen mellom gjennomsnittet av de andre frisørkjedene og hva jeg mener er mulig å forbedre.
For enkelthets skyld har jeg lagd «kaker» for å vise deg istedenfor å fortelle deg. Jeg har gått gjennom regnskapstall for mange salonger for å lage en representativ statistikk av hvordan kostnadene fordeler seg på de 5 respektive interessentene:
1.EIERE 2. FRISØRER, 3. LEVERANDØRER, 4. MYNDIGHETENE OG 5. DIVERSE TILBYDERE AV NØDVENDIGE FASILITETER OG TJENESTER.
Ut ifra en gjennomsnittsberegning av regnskapstall for utallige frisørsalonger(over 200 salonger) fordeler din betaling seg slik:

- Eiere, overskudd: 6%
- Frisørene, inntekt til de som jobber: 35%
- Leverandører, innkjøp av varer til forbruk og salg: 10%
- Staten, skatter og avgifter: 24%
- Diverse kostnader, f.eks. husleie, inventar, markedsføring, : 25%
Hvordan ser tallene ut dersom man ser på dette i kroner og ører?
La oss ta for oss en behandling med fargedesign og klipp + produkter til en sum av 3.500kr inkl. mva.
Din betaling som kunde fordeler seg slik:
- Eiere: 210kr
- Frisørene: 1.225kr(antatt 3 timers arbeid)
- Leverandører: 350kr
- Staten: 840kr
- Diverse kostnader: 875kr
Hva kan vi gjøre?
De fleste av oss liker kaker. Som jeg er glad i å spise kake, er jeg også glad i å bake kake. Når man baker kaken selv kan man bestemme hvilke ingredienser som skal oppi og hvor mye av hver ingrediens. Hvis vi ser på interessentene som ingrediensene i denne kaken og de utgjør den økonomiske fordelingen av omsetningen, så vil jeg si at frisørene er glasuren. Og jeg driver ikke med noe lavkarbo-blogger-kake. Kaka mi skal være søtt og ha masse glasur med ekte sukker og smør. Så sånn her ser kaken min ut:

Prosentandelen til frisørene er på nesten halvparten av bruttoomsetningen, 46%. Litt høyere varekostnad da vi for det meste jobber med fargebehandlinger hos oss. Den store forskjellen hos oss sammenlignet med øvrige salonger er «Faste kostnader». Vi har bevisst valgt lokasjoner stort sett etter pris og lokasjoner vi kan styre åpningstidene til. Dette har bidratt til rimeligere leie og mer fleksible arbeidsdager for våre frisører. Siden vi ikke har beliggenheter som er så tilgjengelige som på kjøpesentre og travle handlegater har vi måttet være mer kreative med hvordan vi velger å organisere arbeid som markedsføring, samarbeid og promotering. Det er for så vidt ingenting i veien for å drive frisørsalong i kjøpesentre, men volumet sånn som det ser ut i dag er altfor lav, noe som igjen går utover frisørene. Vi gir våre frisører opplæring med en holistisk(må ikke forveksles med sånn spirituelle greier) tilnærming til hvordan de bør møte arbeidslivet. På denne måten får frisørene mulighet til å aktivt bidra til bedriftens resultater. Vi ønsker at våre frsører har en større forståelse av hva som skjer i bedriftene, samt samfunnsrollen de har. Vi er ikke bare der for å fikse hår. Vi er der først og fremst for deg, kunden. Og vi vil prøve å gjøre så godt vi kan da det er det man gjør for sine venner.
Hendrix Hair sin ledelse er derfor opptatt av frisørene og sørger for at de har det bra og har det de trenger, både mtp sikkerhet og variasjon, samt personlig utvikling og tilhørighet. Med den oppskriften får man den fineste kaken bransjen kan by på.
Avslutningsvis
Jeg er oppriktig opptatt av frisørene og deres velvære, både på jobb og privat. Økonomi er en stor årsak til at mange frisører forlater faget og på samme måte som frisøren har ansvar for å sørge for at kunder blir fornøyde, har salongeierne ansvar for å sørge for å ta vare på frisøren. Etter økonomi kommer mangelen på strategi som en soleklar nr 2. Mange bedriftseiere har enten ingen formening eller forsømt strategi i sin helhet. Dette må være på plass for frisørens økonomiske tryggheten og variasjonen på jobb som sørger for motivasjon. Som kunde bør man være opptatt av at frisøren, din venn, blir rettferdig behandlet og si i fra når dette ikke er tilfellet. Som kunde kan man også påvirke frisøren til å vurdere andre salonger å jobbe dersom frisøren tydelig ikke blir tatt vare på. Som kunde er det viktig å tenke over hvilke salonger man velger når det kommer til de verdiene frisørkonseptet står for.