GOOGLE MIN BEDRIFT

GOOGLE MIN BEDRIFT

Lesetid: 3,5 min. 642 ord. 

Nesten uansett hva slags forretning man driver med, så trenger man synlighet for at potensielle kunder og andre interessenter skal finne en. Nå som internett har gjort informasjon så tilgjengelig er det bare å sette opp en nettside og kundene burde kunne finne deg og din informasjon. Om det hadde vært så enkelt. Informasjonen på nettet vokser for hver dag uten ende i sikte. I tillegg til å ha en fin og oversiktlig nettside med nyttig informasjon ,så trenger man å sørge for at nettsiden faktisk blir funnet av interessentene som ønsker det man har å tilby, Så hvor begynner man?

Dersom nettsiden allerede er opp og går, så bør man sette opp en oppføring i Google Min Bedrift. Dette sørger for at man får mulighet til å bli synlig blant søk for den bransjen man er i eller kategorien man driver med. For eksempel siden jeg nå starter en frisør på Jessheim, så ønsker jeg gjerne å være blant topp 3 ved søk. De aller fleste som søker etter frisør kommer mest sannsynlig til å bruker søkeordene «frisør Jessheim» på Google og det som vil dukke opp først er 3-5 oppføringer som er merket «Ad» som betyr «Google Ads», altså kjøpt plassering. Dette kan være ganske nyttig å bruke som en del av promoteringen av bedrifter, begivenheter eller andre relevante temaer man ønsker oppmerksomhet til. Dette er som sagt betalt plassering og kostnaden pr klikk kan variere i forhold hvor høy konkurranseintensitet det er for søketermen. Det neste som kommer nedenfor «Ad» er kart over området man søker og deretter «Google Min Bedrift». Dette er en opplisting av bedrifter som er spesifikt for søket og siden man søkte etter «frisør Jessheim, så vil denne listen vise nøyaktig det. Men listen viser stort sett bare de 3 som rangerer høyest. Man må trykke på «vis alle» for å se resten av listen.

Akkurat nå siden min oppføring er helt ny, så rangerer jeg som nr 26. Altså ganske langt ned. Det er tre ting som er særlig viktig med tanke å rangere høyt. Det første er navnet på oppføringen. Jeg hadde i utgangspunktet kalt min oppføring for «Hendrix Hair Jessheim». Og som man kan se, så har jeg ikke «frisør» i navnet. Derfor har jeg nå endret navnet til «Hendrix Hair Frisør Jessheim» På denne måten inkluderer jeg de to viktigste søkeordene jeg ønsker å rangerer på. Normalt vil det ta 2-3 dager før endringen blir implementert, så jeg skal holde øye med min posisjonering ved søk. Det andre som er lurt å tenke på er kategori. Her hadde jeg opprinnelig ført opp «frisør» som primærkategori, men endret den til «frisørsalong» da det er mer nøyaktig med tanke på at det er frisørsalongen jeg ønsker at skal rangerer og ikke nødvendigvis meg som frisør. Det tredje som er viktig er nettsideadressen eller URL som oppføringen peker til. Opprinnelig hadde jeg satt opp www.hendrix.no siden det vår hovednettside. Men dette har jeg nå endret til www.hendrix.no/frisor-jessheim . Legg gjerne merke til at jeg nå har spesifisert i URLen de søkeordene jeg ønsker å rangere på. Her måtte jeg lage et subdomene der jeg skal legge inn bilder og informasjon om avdelingen på Jessheim og subdomenet blir som en egen nettside med sine lenker til andre ressurser vi har på nettsidene våres. Blant annet til booking, Instagram for referanser til resultater, kontaktinfo etc. En siste ting som er verdt å tenke på er omtaler. Dette er ikke noe man kan gjøre selv, men man kan minne kunder som er innom å gjerne komme med en vurdering av opplevelsen de har hatt etter besøket. Det kan hende at det er mye å be om, men forhåpentligvis så har man gjort en såpass god jobb at kundene gladelig legger igjen en vurdering.

Alle disse endringene har jeg gjort i dag og jeg skal skrive en oppfølgingsinnlegg om fire dager for å se om disse endringene har gitt noe effekt. Jeg skal også i mellom tiden skrive om søkemotoroptimalisering da dette henger sammen med oppføring på Google Min Bedrift.

Håper dette har vært nyttig og skriv gjerne til med dersom det er noe som var uklart eller om du er uenig, så skal jeg komme tilbake til deg. Send til min epost: post@hendrix.no .

Legg igjen en kommentar