FRISØR, KJØPESENTER ELLER NÆROMRÅDE?​

HENDRIX SKRIVER OM

FRISØR, KJØPESENTER ELLER NÆROMRÅDE?

Lesetid: 3,5 min. 598 ord. 

Nå som samfunnet gjenåpner er det igjen på tide for alle å være «on fleek». Det gjelder å være så presentabel som mulig og det kan være uvant for mange å være ute og treffes igjen. Siden frisørsalonger stort sett har vært åpne under pandemien, så har frisører på mange måter vært heldige med å ha en triviell jobb der folk har fått lov til å komme uten å måtte forholde seg avstandsreglene. Jeg har alltid tenkt på frisøryrket som et optimalt yrke for folk som er interessert i å skape noe med hendene samtidig som man jobber sosialt. Uheldigvis er det slik at frisører slutter før de blir 30 år mest pga inntekt og arbeidstider. Dette gjelder statistisk sett 80% av alle som blir frisører i Norge. Og en av årsakene til dette er kanskje ikke noe man umiddelbart tenker over.

Frisørbransjen har vokst mye de siste årene med en omsetning på nesten 12 milliarder i året. Vi går til frisøren både for velvære og for velstelt hår. Og jeg liker å tro at de aller fleste av våre frisører ønsker å ivareta forholdene til sine kunder. Men for mange andre frisører er ikke dette mulig da mange frisørsalonger i dag befinner seg på kjøpesentre. Med de lange åpningstidene er det ofte slik at frisørene selv ikke har mulighet til å definere sine egne arbeidstider. For de frisørene som nærmest fungerer som sine egne varemerker er det å jobbe på et kjøpesenter en stor begrensning da disse frisørene ofte er høytpresterende, men allikevel må forholde seg til de nominelle reglene satt av bedriften de jobber for. Bedriftene antar vel at reglene må være likt for alle ansatte ellers blir det ramaskrik om forskjellsbehandlinger. Selv om man kan argumentere forskjell i innsats og resultater. Men jeg kan forstå at frisørkjeder velger å etablere seg på kjøpesentre pga den tilbøyeligheten kunder har for å besøke kjøpesentre.

Et annet alternativ til kjøpesenter er nærområdevirksomhet. Dette er kanskje noe som er enklere å få til i byene og det er en av årsakene til at Hendrix Hair stort sett har sine frisørsalonger i nærområdelokaler og i byene. Som en tjenesteyter er frisører ikke i umiddelbar fare for å bli erstattet av nettbutikker. Og når frisørsalonger ikke er på et kjøpesenter, så kan frisørene selv avgjøre når og hvor mye de skal jobbe. En av ulempene er at mange kunder er bundet av arbeidstid og mange kan ikke komme før ettermiddag eller helg. Men verden forandrer seg og det har også hvordan mange menneskers forhold til arbeidstid. Mange flere i dag har fleksible arbeidstider og finner veien til frisørsalongene på dagtid også. I tillegg krever det av frisørene som jobber i nærområdesalonger at de jobber aktivt med egen markedsføring. Derfor passer det veldig godt for høytpresterende frisører å jobbe sammen oss på Hendrix Hair. Istedenfor å belage seg på kjøpesenterets tilgjengelighet, så forplikter våre frisører å ta ansvar for eget varemerke. Og dette bidrar til en mer gjennomgående standard der frisørene aktivt avgjør i hvilken grad deres engasjement vil påvirke deres egne resultater.

For både frisører og kunder er dette verdt å tenke på dersom man er opptatt av relasjon og kontinuitet. Og på grunn av forskjellene i leiekostnader for senter og nærområde, så er priser også noe man kan påvirke positivt for kundene. 

Pr dags dato kan du finne Hendrix Hair sine frisører i Oslo, Slependen, Drammen, Stavanger, Gjøvik, Tønsberg. Senere dette året har vi planlagt å åpne salonger i Tromsø, Jessheim og Bergen. Og med tips fra både potensielle frisører og kunder kan vi vurdere å åpne frisørsalonger nær deg.

GRUNNLEGGER: HENDRIX LIAM: +47 93462753

KONSERNLEDER: SARA COLLBERG: +47 98093278

PRESSEANSVARLIG: SANDRA LARSEN: +47 97069935

Legg igjen en kommentar